انباشته های یک دختر

چرا تا شکفتم / چرا تا تو را داغ بودم نگفتم / ...

انباشته های یک دختر

چرا تا شکفتم / چرا تا تو را داغ بودم نگفتم / ...

به مناسبت نزدیک شدن به عید و مراسم سمنوپزان

 

 امروز یه کم ( البته این یه کم کاسه ای بود متوسط  و من چون خیلی سمنو دوست دارم هرچه  

 

قدر هم باشه برام کمه . )سمنو برام آوردند و تازه یادم اومد که چیزی به عید نمونده و یادم افتاد ا 

 

ا ون زمان ها که تو خونه ی مادر بزرگم سمنوپزان بود و همه ی اقوام نزدیک دور هم جمع می  

 

شدیم و بساط سمنوپزان را راه می انداختیم.  

 

 دوسال پیش بود که کتابی درباره نسیم شمال دستم رسید که تو اون این شعر رو درباره ی  

 

سمنو سروده بود و دوست داشتم برای پیشواز از بهار اون رو این جا ذکر کنم .  

 

 

ننه جون من سمنو می‌خواهم – یار شیرین دهنو می‌خواهم 
 

عاشقم من به لقای سمنو – سر و جانم به فدای سمنو 
 

سمنو خوب تر از جان من است – سمنو شیره‌ی دندان من است 
 

من که در مطبخِ تو آشپزم – سمنو را به جه شکلی بپزم؟ 
 

ننه جون ارث به اولاد بده – سمنو را تو به من یاد بده 
 

دختر ای ماه پسندیده من – ای رُخَت روشنی دیده من 
 

اولاً دیگ بزرگی باید – گندمِ سبزِ سترگی باید 
 

جمع باید بکنی مردم را – آب باید بکشی گندم را 
 

ذره‌ای خاک نریزد در دیگ – چشم ناباک نیفتد بر دیگ 
 

 جنب و حایض  از آن دور شود – ورنه، شیرین نشود، شور شود 
 

جمع کردن ز نِسوان و بَنات – دور دیگ سمنو با صلوات 
 

بنشینند همه، سُبحه به کف – پیش دیگ سمنو صف در صف 
 

هی بخوانند جو شیخ و طلبه – کته کات و کته کوت و کته گه 
 

سمنو رخت به مینو بکشد – مَلَک از اوج فلک بو بکشد 
 

تا که دیگ سمنو جوش کند – عَم قِزی، خاله قِزی، نوش کند.  

 

 

پیشاپیش عید رو به همتون تبریک می گم و امیدوارم تعطیلات بهتون خوش بگذره . خدا کنه  

 

سفر  من هم به شهر سبزکازرون جور بشه . آخه با این تعریف ها و عکس هایی که از وبلاگ  

 

همشهری ها دیدم . خیلی سبز و قشنگ شده و دلم حسابی هوای اون جا رو کرده .   

 


نظرات 7 + ارسال نظر
مسعود چهارشنبه 14 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 12:05 ق.ظ http://www.ehsasat.com

امان از شما دخترا که هر کاریتون کنند شکمو هستین ;)

به سایت ما هم یه سر بزن . خوشحال می شم :)

نوید چهارشنبه 14 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 12:11 ق.ظ http://albumer.mihanblog.com

سلام بر شما


سایت خوبی داری بهت تبریک میگم.

چرا از وبلاگت مثل سایر وبلاگا بهره برداری نمیکنی؟

شما میتونی به راحتی با قرار دادن چندتا تبلیغ تو وبلاگت
شروع به کسب درآمد کنی
اگه دوست داری بیا به وبلاگ من تو وبلاگ من سمت چپ یک دعوتنامه متنی هست روش نوشته شده ((( اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها)) روی اون کلیک کن برو توش عضو شو(عضویت رو کلیک کن ) بعد تو سایت یه سری تبلیغات هست و شما باید اونارو تو وبلاگت بزاری و اینتوری بتونی پول دربیاری
این نکته رو هم بگم اگه شماره حساب نداری تا پول توش واریز کنیم میتونی قبل از باز کردن یک حساب, به جای شماره حساب 10 تا یک وارد کنی و آخرش هم 3 تا صفر تا 13 رقم بشه و هروقت حساب بازکردی از ویرایش حساب, شماره حساب جدیدتو بدی
اگه هم به مشکلی برخوردی بیا به وبلاگ من تا به سوالات جواب بدم

موفق و پیروز باشی
آدرس سایت من اینه
albumer.mihanblog.com

طریقه تبلیغ تو سایتتون اینطوریه که :

شما ابتدا باید روی تبلیغ وب مسترها در وبلاگ من کلیک کنید،بعد صفحه ای براتون باز میشه که تو کادر گوشه سمت راست نوشته عضویت در سیستم ،باید روی اون کلیک کنیدودر سیستم عضو بشیدبعد از اینکه عضو شدید می تونید برای سایتتون تبلیغ بزارید و تجارت کنید بالای سمت راست اون نوشته شده تبلیغات گرافیکی . کلیک کنید هر تبلیغی رو که می خواین یک صفحه داره که توش یک سری کد نوشته شما باید اون کد ها رو select all کنید (Ctrl+ A) بعد راست کلیک کنید وکدها رو کپی کنید بعد بیاین تو blogfa اونجا تنظیمات سیستم رو باز کنیداونجا یک کادر شبیه همون کادری که کپی کردید داره( کادر پایین رو می گم) اونجا paste کنید همون کد ها اونجا وارد می شه بعد رو ثبت تنظیمات کلیک کنید و وبلاگتون آماده است


در ضمن الان آنلاین هستم .اگر سوالی داری آیدی من در یاهو اینه:navidkid

سیاح پور چهارشنبه 14 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 09:01 ب.ظ http://kamaaleadab.blogfa.com

سلام خاتون جون :
نوشته ی زیبا و گزینش شعر سمنو هم خیلی خوب و به جا بود .
امیدوارم سال خوب و پرباری پیش رو داشته باشید.
موفق باشید.

فرید صلواتی سه‌شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 05:55 ب.ظ http://www.faridsalavati.blogfa.com/

خون جلوی چشمامو گرفته، دارم غیرتی میشم.

رسول چهارشنبه 21 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 02:48 ب.ظ http://rasoolpapaei.blogfa.com

سلام تفکیک جنسیتی و تشغیل ذهنیتی را بخوانید

سیاح پور شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 09:49 ب.ظ http://kamaaleadab.blogfa.com

سلام :
ممنون از لطف همیشگی شما .

سیروس چهارشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 03:01 ق.ظ

به قربون سر صد کازرونی
که شیرازی نداره مهربونی


البته این شعره حقیفت نداره شیرازی خیلی هم مهربونه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد